jan 12
9
A sokoldalú D-vitamin
Gondoltad volna, hogy a D-vitamin segíthet a szezonális depresszió leküzdésében, az immunrendszered erősítésében és egyéb betegségek megelőzésében?

A szezonális depresszió a klinikai értelemben vett depressziónak egy fajtája. Attól különbözik a „sima” depressziótól, hogy többnyire a téli hónapokban jelentkezik és olyan tünetei vannak mint pl. a szénhidrát iránti sóvárgás, a hypersomnia, mely fokozott alvásigénnyel járó állapot, a letargia és az alvásciklusban bekövetkező változások pl. sokáig fent lenni és későn kelni stb.
Kutatókban felmerült, hogy ez a fajta hangulatzavar és annak tünetei a D-vitamin (D3) szint csökkenése miatt lehet. Hisz nyáron több D-vitaminhoz és fényhez jutunk és akkor nem jellemzőek a fenti tünetek. Néhány kísérletben az alacsony D-vitamin szintű alanyoknál, akik télen D-vitamin kiegészítést kaptak, valóban tapasztaltak kedélyállapot-javulást.
Egy kísérletben 44 egészséges személy kapott 400, 800 vagy 0 egység D3 vitamint 5 napig téli időszakban egy kettős vak vizsgálatban. Az egyéni beszámolók eredményei azt mutatták, hogy a D3 vitaminnak jelentős pozitív egészségügyi hatásai voltak.
2010 tavaszán a kutatók arra is rájöttek, hogy a D-vitamin hogyan lendíti fel az immunrendszert. A D-vitamin immunválaszt vált ki a fertőzésre a T-sejtek aktiválásán keresztül. Dán kutatók felfedezték azt, hogy ha a T-sejtek nem találnak D-vitamint a szervezetben, akkor nem kezdik el a baktériumok elpusztítását. Így nem csoda, hogy az alacsony D-vitamin szinttel rendelkezők szervezete „megengedi” a fertőzés kifejlődését.
A D-vitamin, mint az influenza megelőző eszköze egyre népszerűbb. Friss orvosi kutatások összefüggést találtak a szezonális D-vitamin szint és az influenza között. Minél több a napsütés, annál kevesebb az influenzás és fordítva. Az is napvilágra került, hogy a D-vitamin szedése megelőzi a légúti fertőzéseket.
A rák bizonyos eseteit egészen egyszerű eszközökkel, például D-vitamin pótlással is meg lehetne előzni – hivatkozik honlapján az amerikai Nemzeti Rák Intézet (National Cancer Institute) több, a témában megjelent publikációra. Ezekben a szakértők egybehangzóan azt állítják, hogy magas dózisú D-vitamin adagolásával az emlőrákos esetek mintegy felét, a vastagbéldaganatoknak pedig legalább kétharmadát ki lehetne védeni a lakosság körében – írja az origo.hu.
A D-vitamin megelőzheti a prosztata-, a vastagbél- és az emlőrák kialakulását, pozitívan befolyásolja a sclerosis multiplexben szenvedők állapotát, akár 30%-kkal csökkentheti a szív- és érrendszeri megbetegedések gyakoriságát, és még a térdízület gyulladását is orvosolja.
A legújabb kutatások szerint speciális fájdalomcsillapító hatásának következtében D-vitamin kúrával a krónikus hátfájással is felvehető a küzdelem.
Egy 3670 résztvevővel készült vizsgálat során megállapították, hogy az izom- és hátfájdalmakra panaszkodók 48% szenved D-vitamin hiányban. Mikor a napi D-vitamin bevitelüket a normális szintre emelték, szinte az összes panaszosnak enyhültek a csont- és izomfájdalmai.
Hogyan alkalmazd?
- Válaszd a D3-vitamint, mivel úgy tartják, hogy ez a leghatékonyabb
- Igyál bőséges folyadékot a bevételkor
- Az őszi/téli időszakban fogyassz napi 1-2000 NE-t
- A maximum napi bevitel ne haladja meg a 10000 NE-t
- Alkalmazz egyéb vitaminokat az immunrendszer védelmére. Amit érdemes kiemelni az a cink, C-vitamin, A- és E-vitamin.
Forrás:
The Science Behind Vitamin D : How D Can Boost the Immune System (Apr 25, 2010 Michelle Rasey)
Vitamin D3 enhances mood in healthy subjects during winter (Allen T. G. Lansdowne and S. C. Provost)
A D-vitamin hatásos lehet az emlő- és a vastagbélrák ellen
Hátfájásra D-vitamint
Ajánljuk: